انقلاب یا پرستش خدا و پرهیز از طاغوت
25 بازدید
موضوع: تاریخ و سیره

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ سوره نحل /آیه36

انقلاب از زبان: استاد مصطفی پاینده

ما در هر امت و قومی پیامبری فرستاده ایم تا مردم را به پرستش خدا و پرهیز از طاغوت ( بتهای اجتماعی و جاهلی ) دعوت نمایند.

قیامها و نهضت های تمام پیامبران خدا بر اساس دعوت به توحید و یکتا پرستی و اجتناب و بیزاری از بتها، طاغوتها و مظاهر شرک و کفر صورت گرفته و در بین آنها انقلابهای مهمی هم رخ داده که میتوان به قیام و انقلاب الهی موسی (ع) بر ضد فرعونیان و حاکمیت مستضعفان و مومنان بنی اسرائیل در مصر و حکومت داوود(ع) و سلیمان(ع) در سرزمین فلسطین اشاره کرد.

آخرین پیامبر الهی یعنی حضرت محمد (ص) در چهاردهمین قرن پیش انقلابی را بر اساس دین اسلام پدید آورد که در تمام جهان و در طول تاریخ نظیر نداشت و فرجام آن حکومت فراگیر حضرت مهدی (ع) در آخر الزمان است.

در آستانه بعثت پیامبر اسلام (ص)، لشکرکشیها و کشور گشاییها و تجاوزها و اشغالگریهای روم و ایران باستان در قلمرو یکدیگر رخ می دهد که سبب ضعف این دو ابر قدرت زمان و رشد و بالندگی و گسترش اسلام در جهان آن روز می شود ( غلبت الروم. ..)

پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) انقلاب اسلامی پیامبر(ص) دچار انحراف می گردد. و گرچه فتوحاتی در زمان خلفا در راستای گسترش اسلام صورت می گیرد ولی تشدید انحرافات و جاه طلبیها مخصوصا با روی کار آمدن معاویه و بنی امیه و سپس بنی عباس، موجب می شود حکومت عدل علی (ع) و صلح امام حسن (ع) و قیام امام حسین (ع) حساب اسلام ناب محمدی (ص) را از تسنن اموی و خلافت غاصبانه و موروثی عباسی به نام خلافت اسلامی جدا نماید و امامان شیعه زمینه را برای حکومت جهانی مهدی (ع) فراهم سازند.

اکثر علماء و مراجع شیعه پس از غیبت امام زمان (عج) همچون ائمه در دوران های خفقان و ظلم زیست کرده و هم و غم آنان حفظ میراث علمی امامان (ع) بوده اگر چه در بعضی از دورانها گشایش هایی برای شکوفایی وحکومت تشیع ( آل بویه و صفویه و سلطان خدا بنده) پدید می آید.

در قرن 11 و 12 میلادی، جهان اسلام با لشکر کشی مسیحیان صلیبی و سپس با تجاوز و اشغالگری مغولان مواجه شده و سرزمین فلسطین و شامات در اثر جنگهای صلیبی و مناطقی از ایران و خاورمیانه در پی تجاوزهای چنگیزیان، دچار خرابیها و آسیبهای جانی و مالی گسترده ای می گردد. در دهه ی دوم از قرن 19 میلادی یعنی حدود 100 سال پیش و مجددا پس از 25 سال، جنگ جهانی اول و دوم رخ می دهد و مناطق زیادی از اروپا و آسیا و خاورمیانه ویران شده و کمتر از 100 میلیون در این دو جنگ کشته می شوند.

پس از جنگ جهانی دوم محمد رضا شاه پسر حکومت 36 ساله خود را بعد از 16 سال حکومت پدر شروع و با استبداد و خفقان گسترده همراه با استعمار و سلطه انگلیسیها و آمریکایها آغاز می نماید و در این دوران است که در سال 41 حضرت امام در راستای احیای انقلاب اسلامی پیامبر (ص) و تداوم نهضت عاشوراء قیام کرده و این جنبش در سال 57 به انقلاب فراگیر اسلامی منجر می شود.

ویژگیهای انقلاب اسلامی در ایران

1- از دیدگاه بعضی از جراید خارجی، انقلاب اسلامی ایران به نام انقلاب چهلمها شهرت یافته زیرا در چهلم شهدای 19 دی 56 در قم قیام مردم تبریز رخ داد و در چهلم شهدای تبریز قیام مردم یزد انجام گرفت ودر چهلم شهدای یزد مجددا قیام مردم قم به وقوع پیوست و این چهلمها رفته رفته به مراسم شهدا در هفته و سوم تبدیل گشت و سرانجام همین گرامیداشت شهدا در هر روز انقلاب را به پیروزی رساند.

2-باز در عناوین روزنامه های بیروت انقلاب ایران به اسم انقلاب نوارها یاد شده بود چون این نوارها و اعلامیه های امام و دیگر مراجع وروحانیون مبارز بود که از 15 خرداد 42 تا 22 بهمن 57 دست به دست می گشت و پیام انقلاب به گوش همگان می رسید. در آن زمان رهبران نهضت نه تلفن همراه داشتند و نه رادیویی ونه تلویزیونی و نه روزنامه رسمی و دولتی.

3-از دیگر ویژگیهای انقلاب ایران، شعارها و تظاهرات و راهپیمائیهای تمام اقشار مردم در خیابانها و در مناسبتهای گوناگون و حتی شبها بر بامهای خانه های خود بود.

4-خصوصیت دیگر انقلاب ایران، همگانی بودن آن می باشد. زیرا زن و مرد، کارگر، شهری، روستایی، بازاری، دانشجو، روحانی و دانش آموز، سالمند و جوان در آن شرکت داشتند و همه شعارشان الله اکبر و مرگ بر شاه بود.

5-ویژگیهای انقلاب ایران، کمتر در انقلاب های دیگر وجود داشت. در انقلاب کبیر فرانسه در 250 سال قبل ملت فرانسه بر ضد استبداد و نظام سلطنتی قدیم شوریدند و هدف آزادی و دموکراسی بود. در انقلاب بلشویکها در شوروی سابق (حدود صد سال پیش ) عمد تا کارگران بر ضد سرمایه داران و رژیم تزارها انقلاب کردند و سوسیالیسم و اشتراک کارگران در سهام و مالکیت کارخانه ها مد نظر رهبران انقلاب بود. انقلاب چین به رهبری مائو که پس از انقلاب شوروی رخ داد، همان هدف را تعقیب می کرد گر چه بر ضد فئودالها و حاکمان گذشته بود. در انقلاب الجزایر که ملت آن بر ضد استعمار 130 ساله فرانسه قیام کردند، رهایی از سلطه و استعمار خارجی ظهور و بروز داشت. فیدل کاستروا برای انقلاب در کوبا از شیوه جنگ چریکی در جنگلها و روستاها استفاده کرد.

در تمام انقلابهای یاد شده عمدتا بعضی از طبقات اجتماعی بر ضد طبقه حاکم قیام کردند و خرابیها و کشتار گسترده ای در میان مردم رخ داد.

در انقلاب الجزایر، یک میلیون نفر کشته شدند. در انقلاب شوروی سابق (روسیه) و چین میلیونها نفر جان خود را از دست دادند و این تنها انقلاب اسلامی ایران بود که با کمترین شهید ( کمتر از 80هزار از 15 خرداد تا 22 بهمن 57 ) به بار نشست.

6-انقلاب ایران، تنها ضد استبدادی یا ضد استعماری و یا ضد طبقه خاصی نبود بلکه اهداف مهمی را تعقیب می کرد و ابعاد گسترده تر و عالی تری را مد نظر داشت.

اهداف انقلاب اسلامی

آزادی ( از استبداد و دیکتاتوری داخلی و استعمار و سلطه بیگانگان مخصوصا آمریکا وانگلیس )، استقلال (سیاسی و اقتصادی ) و جمهوری اسلامی از شعارهای اصلی مردم بود و این شعارها در 12 فروردین 58 با رأی قاطع ملت ثبت و تفصیل آن بعدا در قانون اسلامی ترسیم و با رأی همگان تصویب گشت.

آیا بعد از چهار دهه، اهداف انقلاب تحقق یافته؟

آزادی هنگامی که در کنار استقلال و جمهوری اسلامی قرار گیرد به معنای آزادی وبی بندباری اخلاقی یا هرج ومرج سیاسی ونزاعهای جناحی و حزبی نیست بلکه منظور آزاد اندیشی، آزادی بیان در چهارچوب قانون وآزادی نقد ضعفها و خلافکاریهای مسولان است و حدود آن در قانون اساسی تشریح شده است. بنابراین می توان گفت آزادی در ایران هست ونمود آن در برگزاری انتخابات مختاف آشکار است واگر ما انتخاب مسولان مختلف را در جمهوری اسلامی با انتخاب مسئولان در دموکراسی های غربی یا با حاکمیت استبدادی و موروثی در خاندان قاجار و پهلوی در گذاشته ایران مقایسه نماییم باید به وجود آزادی در ایران اعتراف نماییم. شما 50 سال سلطنت ناصرالدین شاه یا دوران فتحلیشاه قاجار را که بخشی از سرزمین ایران (17 ولایت در شمال) جدا شد با چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران که 8 سال آن در دفاع در برابر تهاجم و لشکر کشی صدام حسین بعثی با کمک نظامی اطلاعاتی و مالی غرب و شرق و آمریکا و شوروی و شیوخ خلیج سپری شد، ملاحظه نمایید. آیا جمهوری اسلامی با این مسئولان بهتر است یا حرمسرای فتحلیشاه و ناصر الدین شاه و خوشگذرانی پادشاهان عربستان و قراردادهای زیانبار و امتیازهای بی حساب وکتاب به بیگانگان (1)؟ وضعیت استقلال سیاسی هم با توجه به برگزاری انتخابات گوناگون و مقایسه جمهوری اسلامی با سلطنت 50 ساله پهلوی که یک مجلس سنا و مجلس فرمایشی به اصطلاح ملی وانتخابات صوری داشت روشن است. در زمان شاه، 60 هزار مستشار آمریکایی در ایران بود. شخص شاه به صلاح دید انگلیسی ها به جای پدر نشست و در 28 مرداد 32 با کودتای انگلیسی - آمریکایی دوباره از خارج برگشت و دیکتاتوری او تشدید شد. رضا شاه هم با کودتای نظامی و حمایت انگلیس سر کار آمد و بساط سلطنت مشروطه و قانون اساسی سابق را جمع کرد و دوباره دیکتاتوری نوین و رضا خان جایگزین استبداد پوسیده قاجاری گشت و یک خان به جای تمام خانهای گذشته نشست و نظام ملوک الطوایفی در ایران پایان یافت. در حقیقت، تمدن وابسته به غرب برای چپاول ثروت و نفت و مواد خام ایران و مصرف کالاهای غربی، حاکم شد و در زمان محمد رضا شاه پسررفته رفته شاهنشاه جای خدا، شاه و میهن سابق را هم گرفت و اساسا تاریخ اسلام به تاریخ شاهنشاهی تغییر نام یافت.

آنچه مهم است، استقلال اقتصادی ایران است؟ برای پاسخ به این سوال یک مقایسه اجمالی بین خیانتهای شاه و خدمات احتمالی او و خدمات و پیشرفتها در جمهوری اسلامی کافیست و این مسئله نیاز به بحث بیشتری دارد که باید جداگانه بررسی شود.

مصطفی پاینده

1-گفتنی است که ابراهیم تیموری در کتاب عصر بی خبری یا تاریخ امتیازات در ایران می نویسد: در دوران 150 ساله سلطنت قاجاریه 400 قرار داد با بیگانگان بسته شد و این قراردادها و امتیازها تماما به نفع اجانب و به زیان ایران بود. معلم فقید دکتر علی شریعتی با اینکه زیاد از روحانیون انتقاد می کرد می گوید: حتی یک نفر عالم دینی و نجف رفته زیر یکی از این قراردادها و امتیازهای استعماری را امضاء نکرد.

سخنرانی به مناسبت دهه فجر 1396 در جمع طلاب مدرسه علمیه رودان